

Tatabánya Megyei Jogú Város Közgyűlésének 2021.08.26-i üléséről:
Ami eddig történt:
- Megszavazták, a John Katalin által vezetett bizottság lett a városi rendezvények ura: a Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítása, polgármesteri hatáskörök elvonásával nyakon öntve.
- Új menetrend, érintett járatok: 2; 3; 8; 9; 10 /pontosabban ezek utasai/
- Polgármesteri kezdeményezésre bővült a tanulói közlekedési kedvezményre jogosultak köre.
- Új építési szabály: minden lakáshoz saját parkolót!
- Natura 2000-es területen 600 lakásos lakópark? Nálunk semmi sem lehetetlen!
Minderről részletesen:
1) Tatabánya Megyei Jogú Város Közgyűlése első napirendi pontként tárgyalta a Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítását. Bár a módosításra elsősorban a Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívása miatt került sor, a FIDESZ-KDNP frakció több, a polgármester hatáskörét megnyirbáló, döntési jogkörét szűkítő módosítást is benyújtott az előterjesztéshez.
A közgyűlés által elfogadott módosító indítványok közül a jelentősebbek:
- A tárgyalás megkezdését követően, adott esetben az eredeti előterjesztés szellemiségétől teljesen eltérő, vagy akár jogszabálysértő módosítások esetén sincs lehetősége visszavonni az előterjesztését.
- A polgármester hatáskörét szűkíti az javaslat is, mellyel 100 millió forintra korlátozzák a polgármester költségvetési éven túli adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásának jogát, ami jelenleg 500 millió forintos összeghatárig terjedt.
- A jövőben minden városi rendezvényről az az Oktatási és Kulturális Bizottság dönt, melynek elnöke a városi rendezvények többségének lebonyolításáért felelős Vértes Agorájának alkalmazottja John Katalin Fideszes önkormányzati képviselő.
- A rendeletek esetében, bár magát a rendelet tervezetet az erre hatáskörrel rendelkező Jogi és Közbeszerzési Bizottságnak kötelessége előzetesen tárgyalni, ez nem vonatkozik a tervezet tárgyalása során a tervezethez benyújtott módosító indítványokra.
- A polgármesteri hivatal munkáját nehezíti meg az a módosító javaslat, amelyik – annak ellenére, hogy környezetvédelmi és költségtakarékossági okok miatt, a hivatal minden képviselőnek laptopot és online elérést biztosított – lehetővé teszi a képviselők számára, hogy az önkormányzat által kötött valamennyi szerződést, közbeszerzési dokumentációt, melyek adott esetben több száz oldal terjedelműek is lehetnek, papír alapon is igényelhessék.
Az eredeti napirendi ponthoz benyújtott módosító javaslatok elfogadását követően, a közgyűlés döntött a rendelet módosításáról, így a jövőben jogszerűen lehetőségük lesz a képviselőknek rendkívüli ülés összehívására, illetve ideiglenes bizottság megalakítására. Emellett az SZMSZ még több ponton is módosításra került, hogy megfelelhessen a jogszabályi rendelkezéseknek.
2) Több a városi helyi közlekedést érintő döntés is született a délelőtt folyamán. Ezek között a képviselők döntöttek a T-Busz Kft. menetrendjének október 1-től történő módosításáról is. Az eredeti előterjesztésben szereplő módosítások lakossági kezdeményezésre történtek, és a 2-es és 9-es járatot igénybe vevő utasokat érintik, mely járatok október elsejétől ismét megállának az Autóbusz-állomáson is, ezzel megkönnyítve a távolsági járatokra történő átszállást. Képviselői javaslatra módosul a 3-as, 8-as, 10-es járatok menetrendje is.
Nem kapta meg viszont a többséget a közösségi közlekedési koncepció kialakításáról szóló javaslat. A kialakítandó koncepciónak az lett volna a célja, hogy annak kapcsán egy gyökeresen új, az utazási igények és szokások változásához alkalmazkodó, az eddiginél rugalmasabb menetrendet alakítson ki a szolgáltató. Az előzetes elképzelések szerint a koncepció lényeges eleme lett volna, hogy a jelenlegi nagy befogadó képességű csuklós és szóló autóbuszok üzemeltetésének részbeni kiváltása mellet kisebb befogadó képességű ún. midi autóbuszok lássák el a városi tömegközlekedést egyes viszonylatait, a fő gerincvonalakon érezhető járatsűrítéssel.
Bár a koncepció kialakítását és az új menetrend megtervezését a képviselők többsége elutasította, azonban támogatták egy a koncepciót megelőző részletes, már előzetes lakossági véleményeket és gazdaságossági számításokat is tartalmazó anyag elkészítését, mely alapján ismét lehetőségük lesz dönteni arról, hogy szükségesnek és időszerűnek ítélik-e meg az új helyi tömegközlekedési koncepció és menetrend elkészítését.
Döntés született az iskolás korú gyermekeket nevelő családok körében eddig is nagy népszerűségnek örvendő tanulói közlekedési támogatás jogosultsági körének kibővítéséről is. Szücsné Posztovics Ilona polgármester javaslata alapján már októbertől valamennyi tanköteles korú tatabányai diák jogosult lesz a tanulói közlekedési támogatásra.
Az intézkedés több mint 6 000 gyermeket érint, és hatására 226 millió forint maradhat az iskolás korú gyermekeket nevelő szülők családi kasszájában.
Képviselői javaslatra döntés született arról is, hogy a következő – szeptemberi – közgyűlésre a polgármesteri hivatal megvizsgálja a tanuló közlekedési támogatás kiterjesztését a 20. életévet be nem töltött nappali tagozatos diákok számára.
3) Szintén döntött a közgyűlés a Helyi Építési Szabályzat módosításáról, mely a jövőben előírja, hogy minden üdülő és lakóegység után legalább egy parkolóhely kialakítása szükséges. Ezzel a döntéssel elkerülhető lesz az, hogy belső saját parkoló létesítése nélkül épüljenek városunkban lakó-, vagy üdülőépületek.
4) A mai közgyűlés egyik legjelentősebb napirendi pontja, az M1-es autópálya óvárosi csomópont feletti terület fejlesztéséhez kapcsolódó Településrendezési Eszközök módosítására irányuló előterjesztés, amit a közgyűlés a Viemma Kft. kérelmére tárgyalt.
A fejlesztési tervvel érintett terület legnagyobb része Natura 2000-es Madárvédelmi Terület besorolásban van, és közvetlenül határos a Gerecsei Tájvédelmi Körzet országos jelentőségű védett természeti területtel.
A beruházó tervei szerint az érintett terület egy része kereskedelmi / gazdasági hasznosítású, a másik része lakóterület hasznosítású lenne.
A befeketető által kért átsorolást követően a Natura 2000-es területre több mint 600 lakás építése válna lehetővé.
A befektető kérelme, illetve az általa benyújtott Településfejlesztési Tanulmány nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, mely szerint a települések beépítésre szánt területe csak olyan területfelhasználás céljára növelhető, amilyen célra a település már beépítésre kijelölt területén belül nincs megfelelő terület.
A beruházó által tervezett fejlesztés nincs összhangban a Megyei Településrendezési Tervvel sem.
A polgármesteri hivatal szakirodái is megvizsgálták a beruházó által készített Településfejlesztési Tanulmányt, és megállapították, hogy annak számos hiányossága van.
- Nem ad javaslatot a tervezett beépítésre, a zöldfelületi rendszer kialakítására, illetve zöldterület elhelyezésére. Nem elég, hogy a kijelölt Ek (közjóléti erdő) területek közparki funkciót is elláthatnak, konkrétan zöldterületi kijelölés szükséges, mely az önkormányzat tulajdonába kerül.
- Hiányzik tervből a tájképi megjelenítéshez indokolt látványterv. Nem elegendő arra hivatkozni a tanulmányban, hogy majd a településképi rendelet módosítandó és ezen módosítás költségeit is vállalja a cél megvalósítója. Látni kell, hogy ebben a környezetben egy ilyen volumenű fejlesztés hogyan fog megvalósulni.
- A Terv a tervezett keltvárosias részen, 178 telken 178 családi házzal számol, de nem számol azzal, hogy a hatályos HÉSZ 250 nr/lakást, de legtöbb 4 lakást engedélyez egy telken (OTÉK is). Ennek eredményeként az Lke övezetben 178 lakás helyet max. 500-600 lakás is építhető. A kisvárosias lakó területen 12 db telken 48 lakással számol a tanulmány, de a szabályok szerint építhető akár 100-150 lakás is. Ekkora lakásszámnak már sokkal nagyobb közlekedési, közműellátási igénye lesz, mellyel a tanulmány szintén nem számol.
- A csapadékvíz elvezetés kérdése továbbra sem tisztázott megnyugtatóan. Ilyen jelentőségű lakóterületi kialakítások során a klímavédelmi beavatkozásokat is részletesen kell bemutatni (zöldfelületi rendszer, csapadékvíz visszatartás, közműfejlesztés szintjén).
- A tanulmány említi, hogy „Az erdő és az autópálya közötti terület minden szempontból hasznosabb, mintsem, hogy szántóföldi művelésben maradjon.” Ez nem valós, ma a Földön a három legnagyobb kincs az ivóvíz, a termőföld és a zöldfelületek-zöldterületek Jelen fejlesztési terv ezzel megy szembe.
- A helyi szennyvíztisztító üzem létesítése a tervezési területen megvalósíthatatlan, illetve a záportározóba történő tisztított szennyvíz bevezetése is. (Az EDV Zrt. üzemelő szennyvíztisztító telepe 10 hektáron terül el és a legközelebbi lakóépület - 200 m-re található onnan).
- A várható környezeti hatásokról szóló fejezet említi, hogy a kiépítendő családiházas terület „sokkal kedvezőbb szomszédságot” jelentene a terület faunájának, mint a jelenlegi területfelhasználás. Ez szakmailag teljesen megalapozatlan. A közművesítés, az utak, épületek kialakítása, a közvilágítás eleve a jelenlegi zöldfelületből venne el. felszabdalná azt, eddig ott nem lévő szennyezéseket okozna (elsősorban fény, levegő és zaj) így teljesen bizonyos, hogy előnyt nem jelentene az élővilágnak.
Renczes Dávid környezet- és klímavédelemért felelős tanácsnok aggályait fejezte ki a fejlesztéssel kapcsolatban. Elmondta többek között, hogy Tatabányán számos más beépítésre alkalmas terület van, és a biodiverzitási, környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve, semmiképpen sem érdeke a városnak, hogy ezen a jelentős mértékben Natura 2000-es besorolású területen egy akár 600 lakás felépítését is lehetővé tevő nagyberuházás valósuljon meg.
Schmidt Csaba a Fidesz-KDNP frakció vezetője a beruházás lehetséges előnyeit igyekezett ecsetelni. Elmondta, hogy az érintett terület szántó, mely egyébként korlátozottan turisztikai céllal beépíthető lenne, ám erre eddig nem érkezett igény. Jelenleg lakáshiány van Tatabányán, és az önkormányzat feladata kijelölni építésre alkalmas területeket. Tudja, hogy Tatabányán több ilyen terület is van, ám azok tulajdonosi szerkezetük miatt hasonló jellegű beruházásra nem alkalmasak. Kiemelte, hogy az terület közművel való ellátásának költségeit a fejlesztő vállalja.
Szücsné Posztovics Ilona zárszavában kifejtette, hogy a tervezett lakóterület szerkezetileg és funkcionálisan sem része közvetlenül a városnak, illetve ő is hangsúlyozta a Natura 2000-es területen történő jelentős intenzitású fejlesztés megvalósulásának negatív környezeti hatását.
A közgyűlés többségét nem győzték meg a környezet várható károsodásával kapcsolatos aggályok, és bizonyos megkötésekkel ugyan, de támogatták a terület fejlesztésével kapcsolatos Településrendezési eszközök módosítását.