

Igen jelentős munkafolyamat kezdődik pénteken a Bánhida és Sárberek városrészek összekötését biztosító útfejlesztés c. projekt keretében.
Ahhoz, hogy a vasúti híd forgalomba helyezése terv szerint haladjon, a MÁV-val jó előre le kellett egyeztetni ezt az időpontot, mondta el Szabó Imre. A projektvezető tájékoztatása szerint 69 órás, intenzív műszak kezdődik pénteken este 10 órától. A munkálatok nagy zajjal járnak, a lakosság megértését kérik ebben az időszakban.
Hétvégén kerül sor a többi között a felsővezetékek kiépítésére, a jobboldali vágány átfordítására, a sínek összehegesztésére. Az ezt követő hétvégén ugyanilyen intenzív munka mellett a bal vágány átfordítása következik.
A jelenleg használt terelővágányt idén márciusban helyezték forgalomba, éppen azért, hogy a híd és vasúti pálya meg tudjon épülni. A terelővágány elbontására ezután kerül sor.
Szabó Imre elmondta, a hétvégi munkálatok egyik nehézségét a pontos szervezés adja. Több szakember csoport munkáját kell úgy összehangolniuk, hogy mindenki időben, terv szerint végezzen.
A különböző feladatok elvégzésére egymás után vonulnak fel a csapatok. Nagyjából harminc fő látja el a vasútépítési feladatokat, külön szakemberek csak a felsővezeték építéssel foglalkoznak, egy másik csak a pályahegesztést, a sínek mozgatását végzi. A híd próbaterhelése önmagában egy több órás folyamat, majd egy külön cég fog felvonulni, aki a pálya kiszabályzását végzi el.
Az A-Híd Zrt. projektvezetője elmondta, MÁV előírás miatt a forgalomba helyezett hídon egyelőre 80 km/h sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Miután megindul a teherforgalom is az átadott szakaszon, az esetleges elmozdulások észlelése és visszarendezése miatt utólagos pálya kiszabályozást is végeznek. Amint ezzel is készen vannak, 120 km/h sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
A következő fázisban folytatódhat az aluljáró és az összekötő út megépítése. A Sárberek felőli oldalon az alapozó munkák már láthatóak, a vasúti híd forgalomba helyezése után a bánhidai oldalon is tovább tud dolgozni a kivitelező, eddig csak a vasútépítéssel nem érintett szakaszon végeztek útépítést.
Szabó Imre tájékoztatása alapján az aluljáró 2022. év végéig szerkezetkész állapotban lesz, az építés a tervek szerint halad. Ezután a befejezőmunkák (sóvédelem, korrózióvédelem, korlátépítés, stb.) következnek.
Az A-Híd Zrt. projektvezetője elárulta, az esőzések miatt a munkagödörből folyamatosan szivattyúzni kell a vizet. Ez az aluljáróban később is problémát okozna, ezt egy vasbeton záportározó építésével oldották meg, ez gyűjti össze a csapadékot. Két szivattyú fog gondoskodni arról, hogy innen a megfelelő csatornába folyjon tovább a víz.
Az építkezés során eddig 10 ezer köbméter földet termeltek ki, ezt Felsőgallára, egy régi elhagyott kőbányába szállították. Nagyjából 3 ezer köbméter betont építettek be eddig az aluljáró és vasúti híd szerkezetébe.
A 2x1 sávos utat, a bicikliutat és járdát csak a műszaki átadás és forgalomba helyezés után vehetik birtokba a helyiek. A kivitelezés szerződés szerinti határideje 2023. március vége.
A projekt címe és azonosítószáma:
Bánhida és Sárberek városrészek összekötését biztosító útfejlesztés TOP-6.1.5-16-TB1-2017-00002
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program támogatás: 3 377 705 733 Ft (100 %-os intenzitás)
Modern Városok Program: 3 250 983 842 Ft
Tatabánya Megyei Jogú Város: 511 000 000 FT
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.




Minden jog fenntartva